miercuri, 19 septembrie 2012

Zidaria

Chiar daca multi omi  cred ca zidaria casei ii mare lucru, nu-i deloc asa, asta pentru ca nici nu-s costuri mari ca manopera, nici ca materiale.
Hai sa  lamurim niste aspecte, io cu jumatatea mai buna ne facem casa de ~128 de mp, ceea ce insemna mai bine de doo apartamente cu doo camere puse cap la cap, si ceva mai mare decat un apartament cu patru camere. Daca ar fi sa pun la socoteala si beciul, atelierul de lucru si podul casei mansardabil, ii imens, pentru mine. Jur ca daca as fi avut doi baeti sau doua fete, faceam casa cu doua dormitoare, nu cu trei. Mi se pare ca-i o casa foarte mare, insa costurile de constructie sunt mult reduse datorita faptului ca mare parte din manopera imi sta in drept plus faptul ca io-s proiectant, diriginte de santier si executant. Bun, cu toate costurile astea reduse, o casa de cca 128 de mp,  ajunge sa ma coste la rosu cam 600 de milioane de lei vechi, adica pana in 14 mii de oiro si, probabil ca ma va duce, la cheie, undeva la 30k de oiro. Mie mi se pare ca-i foarte ok raportat la preturile apartamentelor, asa ca, chiar daca m-as raporta doar la cei 30k, costurile zidariei din toata treaba asta, nu reprezinta mare lucru. Pentru cei 128 de mp construiti, am achitat fix 25,8 mc de caramida. Inspirat fiind si avand techinii la dispozitie, m-o costat caramida (in iarna, pentru ca atunci am achitat-o) aproape 5700 de lei, asta ar insemna 4,2% din costurile toatale ale constructiei. Ferestrele m-or costat mai mult (Qfort, in trii straturi, d'astea). Tigla de pe acoperis ma duce cam tot pe acolo. Pentru cei care se gandesc sa-si faca casa din BCA sau BCU, gandindu-se ca economisesc ceva techini, treaba asta ii o prostie. BCA-ul ii acum pe la 230~240 mc, pe cand io am cumparat caramida in iarna cu 220 mc. 4,2% total din costurile constructiei, da? Daca BCA-ul ii mai ieftin cu 10%, raportat la pretul pentru carmanida, am veni pe la un 3,8% in loc de 4,2%, adica, am economisi undeva pe 0,4% din costul constructiei. Punem in balanta faptul ca putem sa alegem caramida portanta si am incheiat discutia, nu-i problema de a face economie ci strict de preferinte.
Bun, pe langa cei 25,8 mc de caramida mai pun 45 de saci de multibat (20,5  lei sacul), 4 mc de nisip (60 de lei mc) si ajungem ~ pe la 1160 de lei, mortarul. Daca ne apucam sa socotim diferenta de pret pentru adezivul de BCA, fierul catre ptrebuie suplimentat (BCA-ul nefiind portant) ajungem la concluzia ca mari diferente de pret n-ar fi, insa inertia termica, izolarea fonica si portanta conferite de catre o structura de caramida, nu-s de neglijat.
Inainte de a incepe zidaria, nu trebuie sa uitam de hidroizolatie, asa ca, sfat, inainte de a opta pentru cartonul bitumat, faceti bine de puneti mana pe o membrana  cu bitum aditivat cu polimeri, o sa simtiti imediat diferenta.
Am gatat zidaria, nu vad ce altceva ar putea fi spus aici, mortarul l-am facut din cel mai rezistent, dreptarul si sfoara trebuiesc sa fie mereu la indemana, asa ca, ar trebui sa iasa ceva de genul asta :


Urmeaza acoperisul.

Un comentariu:

  1. NCS PROJECT & DESIGN - NCS PROJECT & DESIGN SRL
    Certificat Energetic,Dirigente de Santier,Proiectare casa. Preturi excelente, promptitudine, efort minim pentru client. Suntati-ne acum la telefon 0765458387. Va oferim calitate, profesionalism si siguranta!

    RăspundețiȘtergere