sâmbătă, 8 septembrie 2012

Placa de la cota zero

Dupa lupte seculare care au durat  aproape treizeci de zile, m-am urnit si io (ardeleneste) si m-am apucat sa scriu despre evolutia cu constructia (ca rimeaza, nu?) casei noastre. Ramasesem cu povestitul in dreptul  fudatiei, asa ca,  urmatorul pas o fost decofrarea (cam la trii zile dupa turnare am decofrat) si umplerea casetelor cu pamant (din cel  galben, nu vegetal - negru). Pentru pamant aveam doo variante, fie il cumparam, fie sapam dupa el, iar eu cum aveam in plan demult sa-mi fac beci (sub atelierul de lucru, ca nu ma incanta ideea de beci sub casa si nici ideea de a avea beci peste care sa nu fie nimic de construit - motivele mi se par clare), m-am apucat (cu negrul din dotare) de sapat 40 de mc de pamant (pe principiul muschii mei minte nu are).  L-am sapat in trei zile, io mai putin negrul mai mult, da' o iesit ca trasat (laser frate), asta inseamna ca o sa-mi fie mult mai usor la cofrat si betonat.
Am completat casetele cu pamant, in straturi (in mod normal se vine cu straturi de cca 30 cm, io avand doar 40 cm de umplut, am pus doo straturi de 20 cm), si l-am compactat. Inainte de a-l compacta, normal, pamantul trebuie udat. Io l-am udat cat m-o tinut furtunul (adica in prostie, plus ca o mai dat si cel de sus niste ploi sanatoase), dupa care l-am lasat doo trei zile sa  se zvante pentru a-l putea compacta.
Peste pamant,  se vine cu un strat de cca 10 cm de piatra sort 16/32 pentru ruperea capilaritatii (pe care  io am compactat-o, desi omii se mirau ca n-or mai vazut asa ceva, lucrul asta ii benefic, asta pentru ca, parte din piatra intra in pamant  si creaza in felul asta un strat mai dur, care  permite mai greu tasarea), dupa cum se vede.

 Banuiesc ca ati observat aparatul de spalat cu/sub  presiune (din cel pentru spalatul masinilor). Ei bine, io l-am folosit pentru spalatul 'grinzilor' din beton, vreau sa spun ca mi se pare cea mai buna metoda de a curata grinzile de pamant, iar sa torni beton peste grinzile necuratate cum trebuie, imi pare ca-i  o mare bataie de joc.



Pana aici, toate bune si simple, de aici urmeaza partea in care parerile  sunt impartite. Unii pun folie (hidroizolanta, fie normala, fie cu "crampoane"), altii polistiren iar altii nici una nici alta.  Io unul, nu vad rostul foliei atat timp cat este stratul de piatra (oricum, apa nu ajunge acolo) insa sunt pro polistiren, si asta din doo motive: primul si cel mai important, termoizolarea se face mai cu folos la partea mai rece, secundo, polistirenul  pe interior, sub sapa de egalizare,  poate favoriza aparitia fisurilor in sapa. Acestea fiind spuse, am  purces la motarea polistirenului extrudat (fiind vorba de beton peste, ii calar di ce nu expandat)  - nu din cel lucios ci din cel rugos (asta in cazul in care pamantul se  taseaza in timp sub fundatie, de obicei se)  ca sa ramana "lipit" de placa - dupa care am venit cu plasa de buzau  de diametru 6 mm peste. Multi merg pe ideea de a monta plasa de diametru 4 mm pentru a face economie, lucru cu care nu sunt de acord, asta pentru ca:  - raportata  la  costurile totale ale casei, economia aia ii un mic cacat, iar in placa nu mai poti sa umbli sa mai pui  mai apoi, - plasa de buzau de 4 mm ti-o indoi numa uitandu-ma la ea, daramite sa  pun degetul pe dansa, iar faptul ca, orice ar fi si oricat de bine ai compacta pamantul , in timp, tot se taseaza sub placa, duce la ideea ca placa trebuie sa preia toate solicitarile.
Plasa am legat-o din doo in doo ochiuri  in dreptul petrecerilor (iar de petrecut se petrece cate 20 de cm, adica tot doo ochiuri), rezultatul final aratand ceva de genul asta:


Pentru ca polistirenul extrudat nu 'tinea' distantierii (presiune prea mare pe suprafata prea minca) care reglau  distanta plasei de buzau fata de piatra, am pus distantierii pe cate o bucatica de polistiren (bucatica in care se infundau distantierii), bucatica de polistiren care nu se mai 'infunda' in placa de polistiren extrudat, dupa cum se vede:



Dupa care, o urmat turanare placii, in mod normal   ii suficient un B150, io am mers pe B200, diferenta de pret (la statia de betoane)  fiind doar de 10 lei pe mc. Placa am turnat-o de grosime medie 12 cm si o fost destul de usor de intins (ca am avut 15 mc de beton),  in trei oameni am terminat totul cam in doo ore.
Cam dupa 4 ore de la turnare m-am apucat sa o ud (pentru a limitat aparitia fisurilor din placa), lucrul asta facandu-se normal din trei in trei ore, atat ca fiind foarte cald si neavand  mare lucru de facut prin zona,  m-am jucat cu apa mult mai des, si asta timp de patru zile .
Iaca rezultatul:



Dupa ce am lasat betonul sa se intareasca (io am mers pe doua saptamani,  aia care se apuca dupa doo zile de zidit, mi se pare ca nu tin la ce lasa in urma lor), ne-am apucat de zidit, iar acum mai avem putin si ne apucam de turnatul centurilor si de acoperis, dar despre toate astea, poate alta data.
As fi bagat mai multe detalii, atat ca mi se pare ca-s maruntisuri pe care le stie toata lume si ca  nu si-ar avea rostul.


5 comentarii:

  1. Multumim mult, o sa-i transmit atat negrului cat si mesterului cu care lucrez. cadn o sa o gatam, asiguram cazare free in frumoasa statiune :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte frumos depanati povestea facerii casei voastre si mi-as fi dorit sa aflu si sfarsitul, daca s-a gatat casa, sau continuarea.... Oricum, s-o udati cu sampanie, daca n-ati facut-o deja, sa va tina mult si bine!!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc mult, locuim deja de aproape trei luni in casuta, de indata ce o sa dispun de ceva mai mult timp (si chef - asta speram sa vina prin primavara) o sa vin cu completarile legate de acoperis si finisaje.

    P.S. acum imi dau seama ca n-am dat cu sampanie prin dansa, timp ar mai fi, nu-i totul pierdut :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma da fain sti si cladi si si grai. Io tz-am salvat blogu la favorit si ma tat uit din cand in cand peste el cand am vreme la servici. Daca nu dye alta atunci macar sa mai citesc Ardyelenyestye ca de auzit nu mai aud aici pa nyime. Numa Fritz si Hans

    Da di ce ai pus numa ase subtire placa? Ii bugat? Placa de sus cat ii? mai uit sa vad daca gasesc pe undeva.

    Serus. Fain.

    RăspundețiȘtergere