sâmbătă, 6 septembrie 2025

Varianta pentru catei

Recunosc sincer ca eram pregatit sa vand sau sa casez tigaile vechi pe care le alerg cu sarg la munca, pe santiere si in interes personal, respectiv ultimul sirion inca in functiune (4x4 automat - dar euro 3 - cu toate astea, polueaza mai putin fiind pe GPL - ,,GPL-ul emite mai puține noxe și cu 97% mai puțin benzen decât benzina, un compus toxic - GPL-ul emite cu până la 15-20% mai puțin dioxid de carbon"), de care sunt aproape sigur ca anul asta a vazut ultimul ITP, nu cred ca va mai avea ocazia sa mai prinda urmatorul ITP, dar de alergat pe campuri tot il passtrez; polo 1.4 (stage 1 - 82CP - euro 4) si polo 1.9 (luat de la un batranel pana la piata nu bate nu troncane) 101CP, tot euro 4.

Dupa ce am exploatat suficient si intens symbolul 1.5 cu 85CP si un consum nesimtit de mic - daca mergeam linistit, fara accelerari bruste si undeva pana la 90km/h, resuseam sa scot consum de sub 4% - doar cu motorinarul de 1.3 de pe fiat/opel am mai reusit performantele astea, am hotarat ca meritam ceva mai mult pe parte de confort (cat se poate de serios acum, motorul ala este fantastic ca si consum, intretinerea este facila si daca este varianta cu injectie siemens nu delphi, are sanse sa te tina mult si bine).

Ca masina de munca, mi se pare fantastica, consum foarte mic, fiabila, fara probleme, excelenta. Ca masina de familie, e catastrofa, antifonarea varza, chederele sunt facute ca din hartie igienica, suiera pe la geamuri si pe la usi, de cum te sui in ea simti ca esti in ceva foarte ieftin, lasa de dorit pana si pe partea de stabilitate. Motorul - minune, masina - o caruta buna de exploatat, asa ca a plecat la fix la o ruda doar pentru a face naveta.

Golful 1.9 a plecat si el, bun pe parte de conforot dar prea mare si prea galagios pentru gustul meu. In plus, ma gandeam ca daca nu scap de el anul acesta, este posibil sa nici nu mai scap vreodata.

Cum polo 1.4 si sirionul si-au scos banii de mult, s-au amortizat fara probleme si daca trebuiesc trase pe dreapta de manine sunt simtitor pe plus cu ele, nu am nici un fel de framantari privind o iminenta casare. Discutabil ar fi polo 1.9, dar daca tin cont ca l-am cumparat de pe banii de asigurare a inaintasului lui, ba au mai si ramas vreo 800 de euro in plus din asigurare iar de vechiul polo verde am apucat sa trag o perioada de timp si niste zeci de mii de km bune, aproape ar fi amortizat si ala, doar ca imi place mult cum se conduce si cum se comporta la drum, asa ca sunt dispus sa platesc fara probeleme un 500 - maximum 800 de euro impozit anual pentru el, daca va fi cazul.

Pentru celelalte in schimb, cautam si mai caut inlocuitori euro 6, de preferat japoneze pe benzina sau Ford pe motorina, pentru ca VAG suge grav la euro 6 motorina, iar frantuzestile sa suga linistite in continuare sosete, ca nu-s de mine.

Asta pana cand am vazut cat de simpatici sunt muistii de la APIA (producatorii de masini - nu cei cu agricultura), comparand si bodoganind ca loganet 1.0 SCE 2015 euro 6 are acelasi impozit cu loganet 1.0 SCE 2022 (inteleg ca emisiile CO2 ar fi 112 -2015 vs 113 2022). Adica cum, nu-i acelasi euro6? Nu sunt aceleasi emisii? Eu sunt dispus sa platesc in plus pentru trocariciul meu de 1.9, ca-mi place si asa sunt eu, mai meltean, sunt dispus sa le casez pe celelalte, dar bai, sa ma taxezi diferit pentru acelasi tip de euro 6 (acelasi motor, da, acelasi!) mi se pare de dat cu cafeaua in monitor.

Reducerea pentru hibride mi se pare foarte foarte mica. Ar fi benefica o reducere mai mare pentru hibride, chiar si pentru masinile pe GPL daca tot sugem soseta cu poluatorul plateste. Sunt de acord ca diferentele de impozitare intre normele de poluare sunt foarte mici (si stiu bine ce a insemna asta la taxele de prima inmatriculare) si ar trebui sa fie mai mari, daca platesc doar 40 de euro in plus pentru polo, pai sunt sanse sa merg cu el pana se termina tabla si de tot motorul sau permisul meu.

Sunt dispus sa cumpar masini mai noi (bine, masina aproape noua inseamna pentru mine masina de 3-4 ani, fix atunci este deprecierea cea mai mare, asa am luat primul polo in 2007 - fabricat in 2004 si la jumatate de pret fata de nou, asa am luat Focusul, tot 3 ani vechime dar sub jumatate pretul de nou) pentru ca ar reprezenta un plus pe parte de confort si siguranta, dar motivatia de 40 de euro la impozit vs multe mii de euro la achizitie este cel putin ridicola. Prefer sa dau 10-12 mii de euro pe un Focus de 3 ani decat orice loganet nou, pentru mine sunt doar avantaje. As putea si sa cumpar un Focus din 2015, euro 6, cu 5-7 mii de euro, tot 112 gr CO2/km are fix ca loganetul, care ar fi diferenta, de ce ar polua mai mult, de ce ar trebui sa fie taxata mai mult? Ca sa vanda producatorii! LOL, bine ma!

Hai cu sustinerea pentru hibride si euro 6, dar nu veniti cu mizerii ca euro 6 mai vechi nu e bun si trebuie taxat suplimentar, ca o sa va treziti cu toate sufletele voastre luate-n pula.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu