joi, 13 iunie 2024

De unde reiese ca sunt prea zgarcit sau de ce nu vreau masina noua

Am contorizat km parcursi de cand mi-am luat permisul (2007), si mi-a iesit un minim de 800 mii km parcursi. Asta e natura meseriei si nu prea am cum sa schimb lucrurile.

In momentul in care mi-am luat permisul, jumatatea mai buna conducea o dacie 1300 din 1975, in 4 trepte si cu 54CP si viteza maxima specificata de 144km/h, dar mai mult de 130 nu a reusit sa atinga cat a fost la noi, se pare ca a mai pierdut ceva cai in timpul indelungat de exploatare. Permisul mi l-am luat in iulie 2007 si, dupa doua luni de condus sporadic (cca 500km/luna), in septembrie, am plecat la nemti pentru o masina mai buna, in ideea sa-i asigur jumatatii conditii cat mai bune in ceea ce priveste confortul si siguranta.

Am parcurs la vremea respectiva, ca sofer incepator cu doar doua luni de permis, 1.700km pana la Munchen (in doua zile, cu inoptat la Nadlac, fara sa existe Waze sau sa aud macar de Google maps la vremea respectiva, doar cu o amarata de harta), 1.600km distanta Munchen - Hamburg (de unde am cumparat masina) dus intors, intr-o singura zi, si 1.700 km de la Munchen pana acasa tot intr-o zingura zi. Am facut atunci 5.000 de km in 4 zile fara nici un fel de probleme.

Am vrut o masina cat mai economica si asta am si cumparat, polo fabricat in 2003, 4 stele NCAP, rulaj 100k km 1.4 TDI, 75CP (72,5CP/tona), motor BAY, pompe-duse, euro 4 (avantajul mare pentru euro4 la vremea respectiva a fost dat de faptul ca am platit doar 300 de euro taxa prima inmatriculare, bani pe care cred ca i-am recuperat 7 sau 8 ani mai tarziu) si cu un consum mediu specificat de 4,5l/100km, calculat la plin/plin iese undeva aproape de 5l/100km. Masina respectiva am cumparat-o cu 5.500 de euro (noua costa la vremea respectiva 13.5 mii euro) si am folosit-o timp de 7 ani si am vandut-o in 2014 cand avea 350k km (250k facuti de noi), cu motorul care mergea foarte bine si masina fara nici un fel de probleme.

Nu tin cont de faptul ca, daca as fi cumparat o benzinara cu un consum mediu de 7l/100km, as fi platit in plus pe carburant 2.500(sute km)x2(litri consum mai mare benzina)x1 euro / litru = 5.000 euro. Practic, masina s-a amortizat in primul rand datorita consumului foarte mic. Nu tin cont nici de faptul ca deducerile pe firma pentru carburanti si intretinere erau de cca 41% (16% profit, 16% dividende {16%din 0,84 = 13,4%) si jumatate din TVA, respectiv 12%)si in felul acesta 2.500(sute km)x5(litri consum mediu motorina)x1 euro / litru = 12.500 euro carburant - rezultand 41% = 5.100 de euro deduceri / firma.

Tinand cont de faptul ca am vandut polo respectiv cu 2.000 de euro, daca contabilizez si deducerile de pe firma, consumul mic si amortisment, am avut practic o masina extrem de profitabila. Fara sa tin cont de consum, amortisment si deducerile de pe firma, ar rezulta pret achizitie 5.500 si pret de revanzare 2.000 de euro, ceea ce ar insemna 3.500 de euro diferenta la revanzare /7 ani utilizare = 500 euro/an de utilizare.

Dacia din 1975 a costat 200 de euro, 300 de euro instalatia de GPL (GPL pe carburatie mult mai ieftin decat pe injectie) si a mers la noi 60 mii km in trei ani, reuzltand un cost de cca 170euro/an.

De atunci, toate masinile pe care le-am cumparat (peste 20), le-am cumparat avand la baza acelasi principiu, costul sa nu fie mai mare de 500/euro/an, singurele exceptii (exceptie cu semnul intrebarii, pentru ca inca nu am revandut-o) fiind fordul Focus al jumatatii, masina care a costat 8000 de euro si care, dupa 5 ani, ar avea valoarea de revanzare intre 5 si 6 mii de euro (ceea ce ar insemna inte 600 si 400/euro/an, in functie de pretul de revanzare) si Nissan Leaf.

Cum Dacia Spring este o gluma proasta si nu urasc pe nimeni intr-atat de mult incat sa il pun sa urce in asa ceva, am ales Nissan Leaf, are 5 stele NCAP, accelereaza foarte bine si te simti in siguranta si confortabil in ea. Cum doamna ar economisi cam 2k euro/an cu o electrica, inseamna ca 12k euro Leaf din 2021 cu 20mii la bord, s-ar amortiza in 6 ani, cam cat ar trebui sa fie si durata de viata a bateriei. Daca dupa 6 ani revindem cu orice pret, am fi pe plus. Leaf nou costa 27k euro, adica ar insemna sa tragem de ea 13 ani, ceea ce nu se poate, pentru ca nu perea are cum sa tina bateria 13 ani.

Cum doua dintre masinile de munca se apropie de casare (ambele s-au amortizat de mult, inca merg foarte bine si acum chiar daca au mai mult de 20 de ani si peste 200 mii km fiecare, dar au inceput sa rugineasca si solutia ar fi doar recarosare, ceea ce nu este rentabil), as putea sa iau in considerare sa le duc pe ambele la Rabla si sa cumpar o masina noua, cel putin asa ma bate la cap un colaborator care si-a cumparat de curand Sandero si Loganet noi si m-a suit obligatoriu in ele, sa le conduc, sa vad cum se simt la condus, decat vechiturile mele de 20 de ani sunt clar mai confortabile, dar mai lente la acceleratie loganet si sandero 1.0TCE 90CP, acceleraţie 0 - 100 km/h - in 11.6 secunde, vechituri de 20+ ani, 1.3i 102CP, acceleraţie 0 - 100 km/h - in 9.6 secunde, iar fata de VW-urile polo din dotare sunt plusuri pe parte de franare si confort iar in rest mai multe minusuri, pe cand Focusul si Octavia vechi inca sunt net peste dochiile noi. Inteleg ca Logan si Sandero sunt pe la 14-16 mii de euro, asa ca ar trebui sa tina macar 20 de ani ca sa se amortizeze la o rata de 700 euro/an, doar ca ascutitorile alea de motoare 0.9 si 1.0 TCe inteleg ca de regula incep sa consume ulei din prima 100 de mii de km si sunt sanse mici da duca la fel de mult ca generatiile anterioare, care nu aveau probleme sa treaca de 500k km. Sandero si Logan chiar daca s-au imbunatatit simtitor de la generatia a III-a, tot nu se apropie de spatiul, confortul si siguranta pe care pot sa le ofere Skoda Octavia sau Ford Focus, diferenta se simte clar si la pret, Octavia si Focus pornesc de la 24-25 mii euro, masini pe care daca le cumperi ca fiind noi, clar nu se vor amortiza niciodata pentru mine.

Asa ca, nu gasesc nici un motiv serios care sa ma determine sa cheltui zeci de mii de euro pentru masini noi, prefer sa raman un zgarcit si sa duc masinile foarte vechi la casat-fier vechi - sau sa le vand celor care doresc masini vechi pentru programul rabla, urmand sa imi cumpar in continuare masini vechi, ieftine, fiabile, care se amortizeaza rapid, iar diferenta de bani (de 10-20 mii euro) dintre o masina noua si una SH sa o investesc in continuare in planul de pensionare anticipata (imobiliare care aduc deja venituri pasive). Sunt clar prea zgarcit pentru masini noi, iar dupa ce o sa inchei activitatea, cred ca vom avea o singura masina care va fi ori Honda CR-V ori o Toyota Rav4, de preferat fabricate pana in 2010.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu