marți, 23 aprilie 2024

Rontaind curent

Cam de trei ani ma lupt cu ideea unei masini electrice, si asta din doua motive: financiar si confort. In anumite conditii poate sa fie avantajos sa ai o masina electrica, mai ales tinand cont de faptul ca suntem prosumatori de vreo doi ani si producem mai mult de 8 MWh/an in plus fata de ce consumam, iar asta tradus in km ar insemna undeva la 40-50 de mii de km/an. Cum doamna conduce cam 30 de mii de km/an, s-ar potrivi foarte bine, mai ales ca are de parcurs zilnic drumuri scurte de 25-50 km. Motorina pentru 30 de mii de km inseamna in conditiile de acum 300 (sute de km)x5 (litri/suta km)x 7(lei litrul de motorina), adica undeva putin peste 2 mii euro / an, in timp ce energia electrica este gratis pentru mine. Financiar, as iesi foarte bine daca as achizitiona o masina electrica care sa coste cam 10 - 12 mii de euro. La confort, este un plus clar, mai putin zgomot, cutie automata, demaraj mai bun (exeptand pocnitorile Spring/Zoe).

As fi putut sa cumpar Dacia Spring, 9 mii de euro platea satatul, 9 mii plateam noi, daca mai deduceam si jumatate din TVA ramaneam undeva la 8 mii ceva de euro, ceea ce insemna ca in 4 ani amortizam minunea. Doar ca oricine s-a suit in asa ceva, stie ca e o gluma proasta. Am condus, le-am vazut cum se comporta in trafic, mi se par niste jucarii demne in cel mai bun caz doar de fatait prin oras. Daca ar fi strict pentru mers in oras, as cumpara o jucarie ca Dacia Spring sau Renault Zoe, dar cum doamna are de mers zilnic si in afara orasului, nu este cazul si nu va fi vreodata.

Ar fi fost o afacere relativ buna sa cumparam o Tesla model 3 (pret / raportat la ce ofera), anul trecut cred ca a costat undeva pe la 32 de mii de euro cu tot cu eco bonusul de la stat, dar am lasat sa treaca si ocazia aceea pentru ca, chiar daca nu ar fi insemnat un efort financiar prea mare, nu sunt de acord sa platesc 30-40 de mii de euro pentru o masina, din mai multe motive.

O masina care costa 30-40 de mii de euro are sanse maxime sa nu se amortizeze vreodata. Masinile noi sunt mai putin fiabile decat cele vechi, si va fi din ce in ce mai dificil sa exploatam o masina noua vreme de 20 de ani asa cum reuseam sa facem cu modelele vechi (si acum mai am doua Sirioane mai vechi de 20 de ani si functioneaza perfect, iar cele trei polo care au minim 17 ani fiecare, functioneaza foarte bine). Asta pentru ca masinile vechi sunt masini relativ simple, cu motoare simple si durabile, cu injectie directa de tip pompe-duse pentru motorina sau motoare aspirate natural pentru cele pe benzia, fara prea multa electronica si prea multi senzori pe ele, fara filtru de particule si fara Adblue, motoare care duc fara nici un fel de proleme 500 mii - 1 milion de kilometri.

Chiar si in conditiile in care ar functiona 20 de ani o masina noua de 30 - 40 de mii de euro, tot nu se poate compara ca si amortisment cu o masina mai veche care costa doar 2-3 mii de euro la achizitie si care are sanse mari sa fie folosita macar 5 ani. Asa ca, orizontul de exploatare pentru masini este (pentru mine) de 5-10 ani. La electrice oricum se cam duc bateriile in 10 ani iar alte baterii noi costa de regula cam 10 mii de euro. La masinile cu ardere interna ar fi numarul de km, pentru ca eu in 10 ani circul min. 500 mii de km, doamna cam 300 mii, caz in care ma bazez pe masinile vechi cu care stiu ca pot sa parcurg acesti km, dar nu ma bazez pe masinile noi, masin cu moatoare mici, turbo, supraalimentate, motoare care duc uleiul in temperaturi mult mai mari si care se degradeaza mult mai repede. Deci nu, decat sa cumpar o masina noua mai bine mai cumpar inca un imbobil si il inchiriez, ies mai bine din toate punctele de vedera.

In ultima perioada de timp au aparut de vanzare mai multe Nisan Leaf si e-Golf cu preturi cuprinse intre 8 si 12 mii de euro. Chiar daca (deocamdata si teoretic) ar urma sa o folosim o astfel de masina doar 4 ani pana plecam din tara, tot ar fi o varianta buna pentru ca in patru ani am amortiza minimum 8 mii de euro din diferenta de consum carburan si cel putin 1 mie de euro din deduceri de TVA si impozit, si sunt sanse mari la revanzare sa luam macar 2-4 mii de euro chiar si doar pe caroserie, iar asta ar inseamna ca in 4 ani masina se cam plateste singura. Se pare ca avantajul este usor de partea Nisan Leaf (modelele de pana in 2017 - prima generatie - sunt uratele, dar niciodata nu a contat aspectul acesta pentru mine) asa ca ramne sa alegem intre modelul Leaf cu 30kWh / 109CP si cel de 40kWh / 150CP generatia 2, mai scumpe, dar si cu autonomie mai mare si inca vreo cativa ani de garantie. Cum in Ro nu sunt foarte multe astfel de masini, sansele sunt maxime sa aducem acasa o nemtoaica. Incarcarea va fi foarte facila, fie acasa, fie la sediul de firma al doamnei unde putem parca masina in curte si sa o lasam la incarcat fara probleme, nu avem nevoie de statii de incarcare. Mai ramane doar sa testeze doamna astfel de masina si, daca se poate intelege cu ea, e clar ca o sa avem si o electrica.

In nici un caz nu voi cumpara o masina electrica pe considerente de basini eco, singurele aspecte de luat in calcul sunt cele legate de rentabilitate / costuri si confort.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu