marți, 26 octombrie 2010

Scump doamna, scump, dincolo era mai ieftin !

Ai nostri (ca brazii) nu se lasa si vor dubla-tripla (sau de cate ori o fi) 'taxarea'. Rusine, nu neaparat pentru faptul ca noi NU AVEM (chiar nu avem autostrazi, am fi avut daca ar fi fost facute cap coada gen, Bucuresti - Constanta - nu Bucuresti - Cernavoda) autostrazi, ci pentr ca nu vrem sa ne organizam. Nu ma leg de faptul ca nu am fost in stare sa organizam licitatii internationale (fie si in parteneriat public privat) si-n felul asta sa ne construiasca altii autostrazi, ca se pare ca noi si vrem, si putem, da ne impiedicam in "drepturi", "costuri", "comisioane" si "diverse si neprevazute", prietenii stiu de ce. Nu, n-am treaba cu costurile/km, da' sa facem naibi autostrazi, pentru ca am avea de catigat enorm daca s-ar face, in primul rand am castiga multe vieti omenesti care se pierd fara rost datorita infrastructurii rutiere mult sumbdimensionate fata de necesar. Nu ar mai muri atat de multi oameni. Drumuri bune inseamna in primul rand siguranta sporita, apoi economie si confort. Asa ca as prefera sa dau mai multi bani, da' sa avem naibi autostrazi, sa circulam mai sigur, mai confortabil si mai economic (timp). Deja am renuntat sa ma mai agit pe chestiune, ca ma agit de 14 ani degeaba. Tot nu se fac autostrazi la noi. Isi mai aminteste cineva termenul (primul) de finalizare al lucrarilor la autostrada "Transilvania" ? Nu? Mai bine asa. Nici nu vreau sa ma gandesc cand va fi gata, la fel cum nu vreau sa ma gandesc cand va fi gata A2-Bucuresti - Constanta. Insa nu m-am impacat cu modul de taxare de la noi. Am vorbit mai demult despre agentia de taxare Giurgeni, dupa un ordin scris al ministrului si cu 4 ani intarize, s-au aplicat prevederile PARTIAL, adica s-au montat camere de supraveghere video (care-s cam degeaba) dar nu s-a modernizat agentia de taxare, nu s-au montat bariere automate, modul de taxare a ramas acelasi. Mai mult, agentia de taxare a fost gandita la fel, asta in conditiile in care toti factorii decizionali stiau ca taxarea automata e mai eficienta, mai rapida si ii mai greu supusa fraudei. Atat timp cat omul da bani in mana omului, va exista frauda. Drept dovada, se vad urmarile. Daca imi spune cineva ca la agentiile de taxare Giurgeni si Fetesti nu se fura ENORM, ii pot demonstra ce si cum la fata locului. Multi bani s-au scurs in felul asta si n-au ajuns unde le era locul, nicidecum la podurile dunarene, nicidecum la fostul AND. Sa dai in folosinta in anul 2009, agentie de taxare in care omul sta in cabina si incaseaza bani din mana-n mana, asta in UE, ii sfidator. Este bataie de joc la adresa cetateanului, e sfidare pe banul platitorului, pe timpul pierdut de catre participantii la trafic in agentiile de taxare (cred va aduceti aminte de cozile din sezon), pe veniturile care ar trebui sa se verse la la CNADNR. Daca taxarea cioturilor de utostrazi din Romania se va face tot manual si nu automatizat (gen Ungaria, Outrice) va fi alta palma data  pe obrazul umil al platitorilor. Mi-as dori enorm sa ma insel si sa am ocazia sa-mi cer scuze pe tema.

2 comentarii:

  1. In legatura cu ce sa te inseli? Cu faptul ca astia nu-s in stare sa faca nimic la standardele internationale in domeniu? Nu, nu te inseli.
    Deloc. Dar crezi ca afecteaza pe mai mult de 10% dintre romani? Nu, nu afecteaza. De fapt, majoritatea romanilor o sa ridice din umeri, o sa fluiere a paguba, o sa maraie la autoritati ca deh, astia-s nebuni sa puna taxe pe drumuri ca doar ei (teoretic) platesc rovinieta, si pana la urma o sa foloseasca tot drumurile fara plata.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ghost, nu-i vorba numa de standarde, taxarea "de mana" a insemnat si va insemna intodeauna furt. Aia care au decis ca agentia de taxare de la Fetesti va fi tot pe formula "de mana", stiau ca se va fura, avem si confirmarea, mai ramane sa decida ca taxarea autostrazilor se va face tot "de mana", in felul asta se va cheltui mai mult, se va pierde mai mult timp cu taxarea si se va fura. Daca se introduc automate, NU SE MAI POATE FURA, nu mai sut zeci de oameni care sa nu dea bilet si sa bage banul in buzunar (oameni care vor cotiza sefului, sef care va cotiza "mai sus" samd), nu se mai pierde atat de mult timp la bariere, nu se mai cheltuie atat de mult cu personalul ...
    Nu ma astept sa se faca treaba cum trebuie, imi varsam si io naduful, am pus la vedere dinainte de a se intampla, pentru a vedea daca se vrea ca jaful sa continue.

    RăspundețiȘtergere