duminică, 15 decembrie 2024

Sirion, mon amour

Cu 10 ani in urma habar nu aveam ca exista masini Daihatsu Sirion. Imi vandusem un Polo care adunase peste 350k km in bord si ma gandeam ca si-a facut datoria cu brio, asa ca aveam nevoie neaparata de o masina pentru jumatatea mai buna.

Un amic, samsar de meserie (dupa ce daduse cu sapa cam 1 an de zile la magazinul local de calculatoare, a inteles rapid ca meseria de suflat PC-urile de praf, inlocuit piese defecte si instalat software nu ii ofera oportunitatile financiare la care spera, asa ca s-a apucat de cumparat si revandut orice, cu precadere laptopuri si masini, lucru care i-a iesit destul de bine, de cativa ani cred ca este director de vanzari pe la briti), imi era dator cu reparatia unor laptopuri, asa ca mi-am permis sa ii cer o masina imprumut, macar pentru o saptamana. Intelegerea a fost ca imi da masina pentru oricat timp am eu nevoie si, daca imi place, o cumpar de la el, extrem de istet a fost omul la faza respectiva si ma bucur nespus ca a fost atat de inspirat.

Asa am primit eu un Daihatsu Sirion (M1) motor 1.0 i 12V 4WD (56 CP) cu cutie de viteze automata. Spre uimirea mea, avea geamuri si oglinzi electrice, ABS, airbag-uri (inclusiv in scaune), aer conditionat, padele pentru schimb manual al vitezelor si, orice buton apasam pe masina aia, funciona. Cu doar 850 de kg era o masina usoara, perfecta pentru oras si atat jumatatea mai buna cat si eu, ne-am inteles perfect cu Sirionul. Excelenta masina de oras, mi-a placut foarte mult, asa ca, in aceeasi zi, i-am si achitat masina, cred ca 800 de euro a costat, si a merita fiecare euro, cred ca am si revandut-o cu profit dupa cateva luni.

Singurul aspect care ma nemultumea era dat de cei 56 de CP, si in felul acesta am aflat ca exista si versiunea de 1.3 cu 102CP. Initial am fost la Craiova dupa Sirion M1 cu motor 1.3 -102CP, dar masina era extrem de ruginita si m-am intors de acolo cu un Kia Picanto, o alta masinuta extrem de buna pentru oras, cred ca am alergat-o cu deosebita placere (si folos) vreo jumatate de an.

Urmatoarea incercare a fost la Alba, in 2015, de unde m-am intors cu un Sirion (M1) 1.3 i 16V - 102 CP, acceleraţie 0 - 100 km/h 9.6 sec, viteza maximă 180 km/h, raport 120CP/tona si 100km in bord. A fost primul benzinar de care m-am bucurat cu adevarat, intre 3.000 si 7.000 rpm era dementiala masina. Usoara, extrem de placut de manevrat, foarte stabila si cu un demaraj care te ungea pe suflet.

Am avut ocazia sa testez si viteza maximă de 180 km/h, ma chemase urgent un verificator de proiecte si toata autostrada am parcurs-o cu 180km/h, fara ca Sirionul sa tremure, fara sa dea nici cea mai mica urma de instabilitate.

Masina respectiva am cumparat-o in 2015 la 100k km, si am tras-o pe dreapta in 2021 la 220k km. Am avut un accident minor, un cocalar cu BMW ne-a taiat calea, el a pierdut permisul si nu mai stiu cate puncte amenda, noi am pierdut un far si o aripa (pe care le-am luat din dezmembrari cu fabulosul pret de 200 de lei) dar am primit in schimb ca dauna totala vreo 5 mii de lei (cam atat dadusem si eu pe masina).

Am bagat masina aia pe toate drumurile in lucru, de la nivel de teren natural pana la balast, piatra sparta, tratamente bituminoase si mixturi. Nu am avut nici un fel de probleme cu ea. In momentul in care am cumparat aripa din dezmembrari (Cluj, un domn Marius, care participa si la raliuri cu Sirionul lui) am primit gratuit si o bara stabilizatoare, si in felul asta masina s-a simtit cu totul si cu totul altcumva in curbe.

Cand nas(h)ul fiicei mele a avut un accident cu masina lui, i-am imprumutat Sirionul meu o perioada de cateva luni. I-a placut la nebunie, m-a rugat de mai multe ori sa i-o vand dar, fiind o masina veche (2000 an de fabricatie) pentru care se gaseau foarte greu piese, am preferat sa nu il las sa se bata de astfel de probleme.

Cu masinuta aia micuta mi-am marit eu firma, si pot sa spun ca nici macar o singura data nu m-a lasat balta, nici macar o singura sincopa nu a avut, nici macar o singura problema. Aia numesc eu fiabilitatea japoneza la benzinare.

Fiind atat de incantat de Sirionul meu, periodic mai cautam unul de rezerva, pentru ca, la banii aia, masinile respectivele erau un chilipir. Si chilipirul a venit din Germania, sub forma unui Sirion 1.3 i 16V 4WD (cu cardan!) (102 CP) automatic, doar 82k km in bord si 350 de euro pret de achizitie. Pana si mecanicul meu care a vazut mii de masini la viata lui si care ii unul dintre cei mai molocomi oameni din cati cunosc, s-a entuziasmat cand a vazut nebunia. Si-a chemat prietenii, a pus-o in modulul sport, a facut cateva ture cu ea forjand-o la maxim (in modulul sport nu schimba vitezele decat peste 7.000rpm/ senzatia era fenomenala) dupa care ne-a explicat de ce japonezele sunt superioare, cand vine vroba de benzinare.

Dupa ce a vazut si el ca nu ma poate convinge sa i-o vand, i-a facut o revizie generala si i-am dat-o jumatatii mai bune, o luasem special pentru perioada de iarna, fiind 4x4, ni s-a intamplat de mai multe ori sa trecem prin zone cu zapada prin care altii nu se descurcau. Excelenta masina, din toate punctele de vedere, cred ca eu am folosit-o cam un an, jumatatea a folosit-o vreo doi ani, apoi s-a folosit de ea angajata jumatatii mai bine de un an de acel Sirion. Devenise o mica vedeta, o curiozitate, ma opreau oameni pe strada sa imi spuna ca mi-au vazut masina si sa ma intrebe daca chiar este automata si 4x4 cu cardan, sau daca nu cumva vreau sa o vand.

Sirioanele mele aveau doua mari slabiciuni, nr.1 - si cea mai mare: rugina, iar nr.2 faptul ca se gaseau extrem de greu piese de schimb. Nu a picat nimic de pe ele (am schimbat la una carbunii de la electromotor), nu s-a stricat nimic, dar aripile si pragurile rugineau de la an la an. Negasind piese, am cautat mereu sa mai iau inca una de schimb. Si am mai gasit alt sirion, cu doar 500 de euro - din 2004 - facelift - de radea mecanicul meu de mine, ca mai am putin si iau toate modelele.

Primul Siron 1.3 a fost tras pe dreapta in 2021, din cauza prgurilor extrem de ruginite, moment in care, constatand ca motorul lui de 220k km e mai bun decat motorul celui din 2004, am facut schimb de motoare. Ulterior, in 2023, cel din 2004 a fost avariat in spate - jumatatea mai buna fiind la volan, asa ca primul Sirion s-a sacrificat de tot si si-a donat bara spate si aripa spate celui mai nou, facandu-si datoria pana la capat (iar anul acesta a ajuns la fier vechi).

Sirionul fabricat in 2004, a cazut anul acesta rapus de rugina, asa ca, pentru fabuloasa suma de 600 de euro a plecat sa faca excursii pe teren accidentat, unde conteaza mai putin rugina si unde inteleg ca se descurca de minune.

Sirionul 1.3 i 16V 4WD (cu cardan!) (102 CP) automatic, are acum 205k km, merge in continuare la fel de bine ca si in ziua in care l-am luat, motorul trage la fel de bine, doar ca i l-am pus la dispozitie colegei in urma unei intelegeri. Colega a mai incercat sa conduca fara prea mare succes, masini cu cutie de viteze manuala, si nu a reusit. Asa ca i-am propus sa incerce automata, cu conditia si promisiunea ca ii pun la dispozitie masina, daca isi ia permisul. S-a descurcat si se descurca excelent pe atutomata, de indata ce si-a luat permisul i-am dat masinuta pe mana si m-am mutat cu biroul la 10km de oras, ca sa o oblig sa conduca zilnic (si ca sa fiu mai aproape de munca samd) si sa se descurce din ce in ce mai bine cu sofatul.

Acum, colega mai are putin si da lamaitele jos, ii place masinuta ei la nebunie si deocamdata nici nu vrea sa auda ca s-ar putea sa i-o schimb. Din pacate, rugina ramane inamicul nr.1 al sirioanelor si, cel mai probabli ca o sa ii schimb masina la anul, ceea ce inseamna ca o sa casez ultimul Sirion M1 - 102CP. Din pacate, de calibrul ei, 4x4 si automata, doar 3.65m, 120Cp/tona si aceeasi fiabilitate, va fi greu de gasit.

Cum Sirion M2 reprezinata un pas mare de tot inapoi fata de Sirion M1, nu-mi ramane decat sa inchid un capitol, unul al naibi de placut, de care in mod cert imi va fi dor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu